Foldal : Mitsubishi Lancer Evolution IX: Ez llat! |
Mitsubishi Lancer Evolution IX: Ez llat!
2006.08.03. 16:45
Nem srn tesznk meg 1400 kilomtert egy tesztautval, plne hat nap alatt. Akadnak azonban olyan autk, amelyek ledntenek minden korltot. Ilyen a Lancer Evolution. Nem holmi sport szedn, hanem egy utcai raligp, ami nhny nap alatt mindenkibl kihozza a rejtett Tommi Makinent.
Tesztautnk mr az Evolution modellek kilencedik genercijnak kpviselje. Mint ismeretes, a Mitsubishi eredetileg a nagy sorozatban gyrtott Lancer szednbl fejlesztette ki a homologizcihoz szksges Evolutiont, hogy mg hatkonyabban versenyezhessen a WRC bajnoksgban. Az 1992-es els Evolutionbl 2500 darab kszlt, amit elkapkodtak, mint a cukrot, s a Mitsubishi azta btrabban kezeli a krdst. A tpusnak komoly rajongtbora alakult ki a vilgon, a Lancer Evo IX-bl mr 5000 darabot ksztenek, s mg tbbre lenne kereslet.
Az Evolution modellek mindig is alaposan klnbztek a szriavltozatoktl: hatalmas spoilerek s hts szrny, risi lgbeml nylsok, szlestsek s nagy tmrj kerekek jellemeztk ket. Igen m, de ezek korntsem hatsvadsz elemek. Az Evo kifejezetten ignyli az ilyesfajta kiegsztket. Az els lkhrt, a diffzoros hts lkhrt, valamint a hts szrny az optimlis lgramlsrt felelnek, msodsorban az tra tapasztjk az autt. Az orrkikpzs, amellett hogy agresszivitsval tvolrl elijeszti a bels svban haladkat, praktikus, hiszen annyi friss levegd enged a motorhoz s az intercoolerhez, amennyit csak tud. A motorhztet nylsn t pedig a motor hje tvozik a szabadba. Oldalrl a szp BBS kerekek tnnek fel (a tengerentlon Enkei felniket alkalmaznak), amelyek knnyebbek egy tlagos alumnium felninl, gy cskkentik a rugzatlan tmeget.
A mrnkk minden tlk telhett megtettek, hogy az aut tmegkzppontjt is lejjebb helyezzk, gy a tet pldul alumniumbl kszlt, a hts szrny pedig sznszlas. A csomagtrajtt sem burkoltk, lecsukskor a puszta fmmel rintkeznk. A hts ajt rzsre nem lehet tbb 2 kilnl. jdonsg az Evo VIII-hoz kpest a hts diffzor s a sznszlas hts szrny: kzremkdskkel az Evo kanyarokban s 240 km/rnl is megingathatatlan. Utbbi elemek s az bls kipufogvg funkcionalitsukon tl htulnzetbl is ijesztv teszik az Evt. Megjegyeznm, a harcos kinzet Lancer Evt inkbb a frfiak nzik meg, akik tisztban vannak vele, hogy milyen kurizumot ltnak. Igen, az Evo eredenden frfias jtkszer.
Az utastrben mindent alrendeltek a vezets lvezetnek, ezt az autt hiba lenne ms szempontbl vizsglni. A minimalista dizjn uralkodik, gy ahogy az sszes eddigi Evban, mintha visszalptnk volna kt vtizedet az idben. Elrulom, egy pillanatig sem foglalkoztam a manyagok minsgvel, a bajuszkapcsolk stlusval, s nem tallgattam a sznszlas dekorci valdisgt. Nem kerestem a tempomat s a fedlzeti szmtgp kapcsoljt, tudtam, ilyet gysem tallok. A Lancer Evt haznkban egy specifikciban ruljk (Japnban GT, RS s GSR kivitelben vlaszthat az aut, tesztautnk az utbbinak felelt meg); a francia mrkknl oly termszetes knyelmi ttelek nem rendelhetk hozz.
A Lancer Evo esetben a komfortot nvel extrk csak plusz slyt jelentennek. Itt a lnyeg a prma Momo kormny s a csszsmentes br/Alcantara Recaro kagyllsek. A kormny tengelyirnyban nem llthat s a sportls sem emelhet magasabbra, amit kiss nehezmnyeztem, de a sportos, biztonsgos kormnyfogs s lspozci gy is garantlt. A sportos vezetshez terveztk az alupedlokat is. A Lancer Evban amgy t felntt is elfr, viszont akik htul, a sppeds, oldaltarts nlkli lsekben foglalnak helyet, szmtsanak r, hogy felfordul a gyomruk.
Elrebocstom, a Mitsubishi Lancer Evolution IX a vilg egyik legjobb autja s letem legnagyobb lmnyt nyjtotta eddig. A legends 4G63 Mitsubishi motor, az elektronikus, kt aktv differencilmves sszkerkhajts, a Bilstein lengscsillaptkkal felvrtezett futm, a ngytrcss Brembo fkrendszer olyan kombincit alkot, aminek nincs prja. Az Evo IX-ben a 2,0 literes turbmotor mr teljesti az Euro 4-es krosanyag-kibocstsi normt - MIVEC vltoz szelepvezrlssel is kiegszlt. 280 lert s 355 newtonmtert ad le, 6500, illetve 3500-as fordulatszmnl. A turb krlbell 2800-as fordulatszmnl lp be, de 3500-as fordulatig nem trtnik semmi. Ekkor viszont, mintha htulrl "megknltk" volna, az Evo olyan gyorstsba kezd, hogy kiszll az ember fejbl a vr. A turblyukat teht vehemens gyorsts ksri, de az tmenet a vltoz szelepvezrls miatt nem nagyon drasztikus. A motor tettre kszsgre a turb ftylsbl kvetkeztethetnk; kanyarbl val kigyorstshoz s gyors elzshez javallott a fordulatszmot 4000-nl tartani. A fogyaszts? Nos az elg magas. Ha naponta s sokat jrunk az Evval, az egyenl az anyagi csddel. Minimum 16, maximum 25 literes tlagfogyasztssal kell szmolni.
A Mitsubishi Evo cserbe flelmetes dolgokra kpes. Ha az ember kitapasztalja, akr ktszeres sebessggel is bevehet egy kanyart, mint egy tlagos kvalits autval. A titok nyitja az intelligens lland sszkerkhajts. Az aktv kzponti differencilm (ACD) hrom belltst ismer - aszfalt, murva (vizes t) s h -, a krlmnyeknek megfelelen osztja el a nyomatkot a kerekek kztt. Az elektronika azonban a sebessget s a kormnyszget is figyeli, vltoztatja a zrs mrtkt, ami nagyban javtja a kormnyzst s az tfogst. Az elektronika rvn radsul az ACD szinergiban dolgozik a hts Super AYC aktv differencilmvel. Utbbi a kt hts kerk kztt is vltoztatja a nyomatkot (az vklsre tbbet juttat). A fkteljestmny is pratlan, a rendszer az tburkolat minsgt s a gpkocsi terhelst is figyelembe veszi.
A Lancer Evban a legnagyszerbb, hogy fejlett hajtslncnak ksznheten nagyon biztonsgosan lehet vele nagyon gyorsan menni. Aszfalton kicsivel tbb nyomatk jut a hts tengelyre, ezrt kanyarban jobban cssztatja a htuljt, mint az elejt, de sohasem ll keresztbe. Gzadsra kihzza magt az les helyzetekbl, egszen elkpeszt ervel kapaszkodik az aszfaltba. Hatalmas lvezet. Nem csoda, a 235-s gumikat mg kuplungget indulssal sem lehet elprgetni. A kormny rvid tttel, j fogs s nagyon pontos, olyan, mint egy versenyautban. A vlt az eurpai ignyeknek megfelelen hatfokozat, de mindegyik fokozat rvid, gy padlgzas gyorstsnl llandan vltogatni kell. A vltbot egybknt kemnyen jr a kulisszban, nha-nha megakad, de korrekt darab. Az Evo IX semmihez sem foghat lmnyt ad, s ebben pazar futmvnek is szerepe van. A fvros borzaszt minsg tjain is biztonsggal, feltsek nlkl megy vgig az Evo, nem kell tartani a felnik krosodstl. A rugzs sem tl feszes.
Ha valaki Evt vesz, elbb utbb valsznleg felmerl benne a tuningols lehetsge. A tengerentlon szmos gyri, kereskedi s Ralliart kiegszt vsrolhat a tpushoz, Magyarorszgon azonban erre nincs lehetsg, annak ellenre, hogy a forgalmaz kapcsolatban ll a Ralliart cggel (a "hzi" tuner). Jvhagyott Ralliart tuningszett nlunk nem kaphat a tpushoz, s brmilyen tovbbpts a gyri garancia elvesztst vonja maga utn. Az MM Import Kft-tl megtudtuk, a kuplung cserje pldul az sszefgg alkatrszekre, gy a vltra vonatkoz garancia elvesztsvel is egytt jr. Persze egyes orszgokban egyltaln nem adnak garancit a Lancer Evolutionre.
A Mitsubishi Lancer Evolution IX ra 10 990 000 forint. A f konkurens, a Subaru Impreza WRX STI kicsivel olcsbb s msfajta, nem ennyire adrenalinds lmnyt ad. gyis az rzelmek dntenek.
|